§ 20.1. Przedszkole ściśle współpracuje z domem rodzinnym wychowanków, uwzględniając przede wszystkim zasadniczą rolę rodziny w zaspokajaniu podstawowych potrzeb dziecka, takich jak potrzeba miłości, przynależności, akceptacji, bezpieczeństwa, kontaktu emocjonalnego, aktywności i samodzielności
2. Formami współdziałania przedszkola z rodzicami dzieci są:
1) zebrania ogólne i grupowe;
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem lub nauczycielami;
3) zajęcia otwarte;
4) warsztaty dydaktyczno-wychowawcze dla rodziców;
5) spotkania ze specjalistami i terapeutami zajmującymi się rozwojem dziecka w wieku przedszkolnym;
6) wycieczki, festyny; informacje umieszczane na stronie internetowej przedszkola i tablice informacyjne w szatni w przedszkolu;
7) organizację kącika dla rodziców, redagowanie gazetki przedszkolnej pełniących funkcję informacyjną, zawierające ciekawe artykuły dotyczące zagadnień wychowawczych;
8) spotkania adaptacyjne;
9) udział w uroczystościach przedszkolnych;
10)organizowanie akcji charytatywnych polegających na zbiórce w przedszkolum.in.: zabawek, książek, odzieży, karmy dla zwierząt i innych;
11)wystawy prac dzieci.
3. Formy współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:
1) zapoznania się z programem wychowania przedszkolnego oraz zadaniami wynikającymi z planu rozwoju placówki oraz planów pracy w danym oddziale;
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
3) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je wspomagać w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do jego potrzeb;
4) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod i form udzielania dziecku pomocy;
5) wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy opiekuńczo-wychowawczej przedszkola;
6) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy Przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną za pośrednictwem Rady Rodziców.
4. Spotkania z rodzicami dzieci, w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, organizowane są w Przedszkolu dwa razy w roku szkolnym lub częściej - na wniosek rodziców lub nauczycieli.
5. Zakres działań przedszkola związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci obejmuje:
1) uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
2) rozpoznawanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
3) zapewnienie indywidualnej opieki każdemu dziecku poprzez dostosowanie metod i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
4) ustalenie w uzgodnieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
5) zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
6) udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
7) przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
8) angażowanie rodziców w działalność przedszkola.
6. Rodzice dziecka 6-letniego są obowiązani w szczególności do:
1) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia; niespełnienie obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, przez niespełnienie obowiązku należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie 1 miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu;
2) informowania, w terminie do dnia 30 września, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji tego obowiązku spełnianego poza granicami kraju czy przedstawicielstwie innych państw w Polsce;
3) zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w orzeczeniu, w przypadku dziecka realizującego obowiązek poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego.
7. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) respektowanie niniejszego statutu;
2) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
3) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
4) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
5) niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
6) zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci sześcioletnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego;
7) zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
8) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka;
9) inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.
8. Po zakończeniu rekrutacji dzieci na następny rok szkolny, przedszkole organizuje cykl spotkań adaptacyjnych dla dzieci nowoprzyjętych i ich rodziców w celu:
1) obniżenia poczucia lęku u dzieci i rodziców związanych z przebywaniem poza domem;
2) umożliwienia obserwacji stosowanych w przedszkolu metod wychowawczych;
3) obserwowania dzieci w kontaktach grupowych;
4) oglądu bazy lokalowej i wyposażenia sal zajęć dzieci.
9. Nauczyciele mogą komunikować się z rodzicami wykorzystując: telefon lub pocztę e-mailową.
Pokaż informacje o artykule